Víte jaký je rozdíl mezi mistrem a začátečníkem? Mistr selhal vícekrát, než se začátečník kdy pokusil.

Cesta ctnosti - Dhammapadam

8. srpna 2011 v 13:35 | Buddha |  Moudra



Všemu co je, předchází mysl, mysl je základem, mysl je tvůrcem. Kdokoli hovoří či jedná s nečistou myslí, za tím jde utrpení jako kolo za tažným zvířetem.


Všemu předchází mysl. Mysl je základem, mysl je tvůrcem. Kdokoliv hovoří, či jedná s čistou myslí, toho následuje štěstí věrně jako stín.


"Zhanil mě, zbil mě, přepadl a oloupil mě"- hněv těch, kdo na tom v mysli dlí, nikdy nedojde usmíření.


"Zhanil mě, zbil mě, přepadl a oloupil mě"- hněv těch, kdo na tom neprodlévají, dojde usmíření.


Nenávistí se nenávist nikdy neusmíří, jen beznenávistností dojde klidu; takový je věčný běh věcí.


Mnozí si neuvědomují, že jsme podrobeni tomuto zákonu; avšak ti, kdo to pochopí, usmíří své spory.

Kdo se honí jen za dobrým bydlem, nekrotí své smysly, je nemírný v jídle, je netečný a vyžilý, toho zkosí smrt, jako vítr zlomí slabý strom.


Kdo se nehoní za dobrým bydlem, ovládá své smysly, je umírněný v jídle a s důvěrou vyvíjí vyšší úsilí, toho smrt nezklátí, jako vítr nepohne skalou.


Kdokoli si oblékne žluté roucho, ač se nezbavil nečistoty a dosud nedosáhl ukázněnosti a pravdivosti, není jej hoden.


Kdo však se zbavil nečistot, je pevně zakotven v mravnosti a je oddán kázni a pravdivosti, ten je hoden žlutého roucha.


Ti, kdo zaměňují nepodstatné za podstatné a vidí podstatné v nepodstatném, se nikdy nedoberou podstaty, nýbrž zůstanou v zajetí klamného myšlení.


Ti, kdo rozpoznají to, co je podstatné, jako podstatné a to co je nepodstatné, jako nepodstatné, doberou se podstaty a setrvají na půdě správného myšlení.


Jako déšť pronikne do špatně pokrytého domu, tak vášeň vnikne do nevyspělé mysli.


Jako déšť nepronikne do dobře pokrytého domu, tak vášeň nevnikne do náležitě vyspělé mysli.


Kdo zná zlo, strádá na tomto světě, strádá na onom světě, strádá v obou světech; strádá a zakouší trýzeň, když obzírá své vlastní nečisté konání.


Kdo koná dobro, raduje se na tomto světě, raduje se na onom světě, raduje se v obou světech; raduje se a je přešťasten, když přehlédá čistotu vlastních skutků.


Kdo koná zlo, trpí na tomto světě, trpí na onom světě, trpí v obou světech. Při pomyšlení: "Konal jsem zlo", trpí. A ještě více trpí, když dojde zlého stavu bytí.


Kdo koná dobro, je šťasten na tomto světě, je šťasten na onom světě, je šťasten v obou světech. Při pomyšlení: "Konal jsem dobro", je šťasten. A ještě víc se cítí šťasten, když dojde blaženého stavu bytí.


Nedbalec, který často cituje písmo, ale neřídí podle něj své konání, je jako pastýř, který opatruje cizí stáda. Sám nemá podíl na duchovním životě.


Kdo však málo cituje písmo, ale je opravdový, žije v souladu s naukou, přemohl žádostivost, nenávistnost a zaslepení, vyvinul dokonalé chápání, osvobodil svou mysl a nelpí na tomto ani na onom světě, dosáhl podílu na duchovním cíli.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama